«Δωδώνη» το 10% της φέτας που παράγεται παγκοσμίως
- Πώς η ιδιωτικοποίηση απελευθέρωσε την κρυφή δυναμική της γαλακτοβιομηχανίας
Πέντε χρόνια κλείνουν τον Νοέμβριο του 2017 από την ιδιωτικοποίηση
της συνεταιριστικής γαλακτοβιομηχανίας Δωδώνη στην Ηπειρο. Πέντε χρόνια
που έχουν αλλάξει τη φυσιογνωμία της εταιρείας.
Η ιδιωτικοποίηση το 2012 έγινε δεκτή με μεγάλη επιφυλακτικότητα από
τους συνεργαζόμενους παραγωγούς, τους εργαζομένους στην εταιρεία και εν
γένει την τοπική κοινότητα των Ηπειρωτών. Τα στελέχη της Strategic
Initiatives Foods, της εταιρείας που απέκτησε το 66% - σήμερα ελέγχει το
99% - από την Αγροτική Τράπεζα, δεν θα ξεχάσουν την πρώτη ημέρα που
πήγαν να παραλάβουν την εταιρεία.
Οι εργαζόμενοι και οι παραγωγοί με την αρωγή τοπικών βουλευτών
είχαν κάνει κατάληψη στις εγκαταστάσεις, δεν τους άφηναν να εισέλθουν
και χρειάστηκε η επέμβαση των ΜΑΤ για να μην προπηλακιστούν.
Τότε και τώρα
Ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Δωδώνης κ. Μιχάλης Παναγιωτάκης μιλώντας στο «Βήμα της Κυριακής» επιχειρεί μια μικρή αποτίμηση αυτών των πέντε ετών:
«Παραλάβαμε
την εταιρεία με ένα μόνο εργοστάσιο, 300 εργαζομένους, 5.000
συνεργαζόμενους κτηνοτρόφους, τζίρο 80 εκατ. ευρώ, εξαγωγές σε ποσοστό
23% επί του τζίρου και οριακή κερδοφορία. Σήμερα η εταιρεία διαθέτει
τρία εργοστάσια, απασχολεί 500 εργαζομένους, συνεργάζεται με 5.500
παραγωγούς, ο τζίρος το 2017 θα ξεπεράσει τα 100 εκατ. ευρώ, οι εξαγωγές
αντιπροσωπεύουν το 35% του κύκλου εργασιών, το περιθώριο κερδών EBITDA
διαμορφώνεται στο 13% και η Δωδώνη καταγράφει μέσους ετήσιους ρυθμούς
ανάπτυξης 5%-10% αυτή την πενταετία. Παρά την κρίση, δεν χρειάστηκε να
περικόψουμε μισθούς».
Οι ρώσοι ιδιοκτήτες της SIF αντιμετωπίστηκαν με δυσπιστία αλλά
φαίνεται ότι γνωρίζουν τη δουλειά. Αλλωστε ήταν βασικοί μέτοχοι της
μεγαλύτερης γαλακτοβιομηχανίας στη Ρωσία, της Wimm-Bill-Dann, η οποία
εξαγοράστηκε από την Pepsico.
«Η Δωδώνη, εκτός από τη μακρά ιστορία της και το ποιοτικό
προϊόν, είχε έμπειρους εργαζομένους με υψηλό δείκτη αφοσίωσης στην
εταιρεία. Πάνω εκεί επενδύσαμε για να μεγαλώσουμε την επιχείρηση» αναφέρει ο κ. Παναγιωτάκης και προσθέτει:
«Η
εταιρεία δεν είχε τμήμα πωλήσεων, με αποτέλεσμα τα προϊόντα της να
έχουν διαφορετικές τιμές στα σημεία πώλησης. Το πρώτο που κάναμε ήταν να
δημιουργήσουμε ένα δυνατό τμήμα πωλήσεων, ώστε η εταιρεία να έχει κοινή
εμπορική και τιμολογιακή πολιτική. Επίσης, η Δωδώνη είχε πολλά χρόνια
να παρουσιάσει καινούργιο προϊόν. Λανσάραμε τη φέτα με λιγότερο αλάτι,
το κίτρινο τυρί, κεφαλοτύρι τριμμένο κ.ά. Επενδύσαμε αυτή την πενταετία
20 εκατ. ευρώ από ίδια κεφάλαια.
Ενισχύσαμε τις γραμμές παραγωγής στο
εργοστάσιο των Ιωαννίνων, εξαγοράσαμε μονάδα στη Θήβα με 25 εργαζομένους
που παράγει τη βαρελίσια φέτα Παρνασσού και στήσαμε σύγχρονο εργοστάσιο
στη Λεμεσό της Κύπρου για την παραγωγή χαλουμιού και παραγώγων με
εξαγωγικό προσανατολισμό, όπου απασχολούνται 50 εργαζόμενοι».
Η προϊοντική ναυαρχίδα
Στην Ελλάδα η Δωδώνη πριν από την ιδιωτικοποίηση αγόραζε 50.000
τόνους αιγοπρόβειου και αγελαδινού γάλακτος και σήμερα αγοράζει 75.000
τόνους. Η εταιρεία ως συνεταιριστική επιχείρηση πάντοτε έδινε τις
υψηλότερες τιμές παραγωγού. Το ίδιο κάνει και σήμερα, υποστηρίζει ο κ.
Παναγιωτάκης, αν και παραδέχεται ότι οι τιμές παραγωγού στο σύνολο της
αγοράς παρουσιάζουν πτωτική τάση.
Το μείγμα των πωλήσεων της Δωδώνης σε αξία προέρχεται κατά 60% από
τη φέτα, 15% από το γιαούρτι, 12% από το γάλα και το υπόλοιπο από τα
κίτρινα τυριά.
Η φέτα ήταν και παραμένει η προϊοντική ναυαρχίδα της.
«Η Δωδώνη παράγει ετησίως 10.000 τόνους φέτας. Το 10% της
παγκόσμιας παραγωγής. Στην Αυστραλία ελέγχουμε τα 90% της αγοράς και
στις ΗΠΑ το 30%» διευκρινίζει ο κ. Παναγιωτάκης.
Από πού θα έρθει όμως η περαιτέρω ανάπτυξη της γαλακτοβιομηχανίας;
Οργανική ανάπτυξη
«Θα δώσουμε ιδιαίτερο βάρος στο γιαούρτι. Επαναλανσάρουμε το
στραγγιστό σε νέες αγορές μετά την ολοκλήρωση της αναβάθμισης στη γραμμή
παραγωγής στα Γιάννενα με 100% ελληνικό γάλα, όπως άλλωστε όλα μας τα
προϊόντα. Στην Ελλάδα είμαστε στη δεύτερη θέση στο επώνυμο στραγγιστό
γιαούρτι.
Από τη μονάδα που εξαγοράσαμε στη Θήβα άρχισε η παραγωγή
επώνυμης βαρελίσιας φέτας Δωδώνη - τέτοιο προϊόν δεν είχαμε - και ήδη
βρίσκεται στα σουπερμάρκετ Σκλαβενίτης. Επίσης φτιάξαμε ειδική γραμμή
παραγωγής για τη δημιουργία φέτας τύπου crumbled για εξαγωγές στις ΗΠΑ.
Είναι ένα προϊόν υψηλής προστιθέμενης αξίας με μεγάλη διείσδυση στην εν
λόγω αγορά» τονίζει ο κ. Παναγιωτάκης.
Εκτός όμως από την οργανική ανάπτυξη της Δωδώνης, ο αναπληρωτής CEO
της γαλακτοβιομηχανίας επισημαίνει πως η διοίκηση εξετάζει και
στοχευμένες εξαγορές τυροκομείων εντός Ελλάδος, καθώς η κρίση έχει
συμβάλει στη δημιουργία επενδυτικών ευκαιριών στον κλάδο.
Κώτσης Βασίλης
tovima.gr/f
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου