Βάσεις 2016: Μεγάλες ανατροπές. Μάθημα κλειδί τα μαθηματικά
Υψηλά ποσοστά αποτυχίας στα Μαθηματικά προσανατολισμού, μάθημα «κλειδί» για την εισαγωγή στις Πολυτεχνικές και Οικονομικές Σχολές, «δείχνουν» τα πρώτα στοιχεία από τα βαθμολογικά κέντρα σχετικά με τις επιδόσεις των υποψηφίων για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Παρά το γεγονός ότι, έως τώρα, τα θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων ήταν ευκολότερα εκείνων των προηγουμένων ετών, στα Μαθηματικά φαίνεται πως η πλειονότητα των διαγωνιζομένων δεν κατάφερε να ανταποκριθεί με επιτυχία.
Εκτιμάται, μάλιστα, ότι το ποσοστό των υποψηφίων που έγραψε κάτω από τη βάση παραμένει στα περσινά υψηλά επίπεδα και κυμαίνεται περί το 75%, πιέζοντας έτσι προς τα κάτω τις βάσεις εισαγωγής στις σχολές του 2ου και του 5ου επιστημονικού πεδίου.
«Σκληρή μάχη»
Στον αντίποδα, «σκληρή μάχη» θα δοθεί για μια θέση στις υψηλόβαθμες Ιατρικές Σχολές του 3ου επιστημονικού πεδίου, καθώς τα ευκολότερα θέματα αναμένεται να αυξήσουν τον αριθμό των αριστούχων, αλλά και στα παραϊατρικά τμήματα του ίδιου πεδίου.
Επίσης, ο ανταγωνισμός θα είναι μεγάλος για την εισαγωγή σε δημοφιλή τμήματα του 1ου επιστημονικού πεδίου, π.χ. Νομικής, Ψυχολογίας, ενώ άνοδο εκτιμάται ότι θα παρουσιάσουν οι βάσεις και στα «υπόγεια» του ίδιου πεδίου με το βαθμολογικό «κατώφλι» εισαγωγής να ανεβαίνει στο 14.
Βεβαίως, οι πανελλαδικές εξετάσεις συνεχίζονται με την εξέταση κρίσιμων μαθημάτων, όπως η Βιολογία και η Χημεία, ενώ ανεξάρτητα από τις εκτιμήσεις που υπάρχουν οι υποψήφιοι θα πρέπει να συμπληρώσουν τα μηχανογραφικά δελτία με τα τμήματα και τις σχολές προτίμησής τους από μηδενική βάση.
Μεγάλες ανατροπές
Οι βάσεις εισαγωγής του 2016 δεν θα είναι συγκρίσιμες με τις περσινές, αφού η αναθεώρηση των επιστημονικών πεδίων, τα λιγότερα εξεταζόμενα μαθήματα και η απουσία της προσμέτρησης των προφορικών σχολικών βαθμών θα φέρουν μεγάλες ανατροπές.
Ειδικότερα, σύμφωνα με εκπαιδευτικούς - φροντιστές, φέτος που εφαρμόζεται για πρώτη φορά το νέο σύστημα των 4+1 εξεταζόμενων μαθημάτων, υπήρξε μια προσπάθεια τα θέματα να είναι πιο «γήινα», πιο κοντά δηλαδή στη σχολική βιβλιογραφία.
Ενδεικτικά, στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, στο οποίο περιλαμβάνεται η Έκθεση, οι υποψήφιοι κλήθηκαν να αναπτύξουν τις απόψεις τους για την αξία της φιλίας και τους κινδύνους που ελλοχεύουν στο Διαδίκτυο και στα social media, θέμα με το οποίο είναι εξοικειωμένοι από την Α' τάξη Λυκείου. Τα πρώτα γραπτά δείχνουν ότι οι υποψήφιοι δεν δυσκολεύτηκαν στην ανάπτυξη του θέματος και οι επιδόσεις αναμένεται να μην παρουσιάσουν σημαντικές διαφοροποιήσεις σε σύγκριση με πέρυσι.
Το 2015, το 15,61% έγραψε κάτω από τη βάση, ποσοστό που αναμένεται ότι θα μειωθεί φέτος, ενώ το 0,99% αρίστευσε με 18 και πάνω. Η πλειονότητα (41,24%) των υποψηφίων βαθμολογήθηκε από 12-14,9, το 24,23% έγραψε από 15-17,9 και το 17,93% από 10-11,9.
Την ίδια ώρα, καλύτερες εκτιμάται ότι θα είναι οι επιδόσεις των υποψηφίων στη Φυσική Προσανατολισμού που είναι μάθημα αυξημένης βαρύτητας για το 2ο επιστημονικό πεδίο και, μαζί με τα Μαθηματικά, παίζει παίξει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση των βάσεων εισαγωγής στις σχολές Θετικών Επιστημών, πλην των σχολών Υγείας.
Τα θέματα χαρακτηρίστηκαν από τα ευκολότερα των τελευταίων ετών και, ως εκ τούτου, αναμένονται υψηλότερες βαθμολογίες, χωρίς ωστόσο να αποτραπεί ένα σημαντικό ποσοστό υποψηφίων, της τάξεως του 50%, το οποίο εκτιμάται ότι θα κινηθεί κάτω από τη βάση του 10.
Ωστόσο, στα Μαθηματικά Προσανατολισμού, τα οποία έχουν αυξημένη βαρύτητα για την εισαγωγή στις σχολές του 2ου (Πολυτεχνικές) και του 5ου (Οικονομικές) επιστημονικού πεδίου, η εικόνα των γραπτών των υποψηφίων δείχνει πως τα ποσοστά αποτυχίας θα παραμείνουν σε περσινά υψηλά επίπεδα, φθάνοντας το 75%, ενώ οι βαθμολογικές περιοχές πάνω από 16 θα είναι δύσκολα προσβάσιμες για τους μέτρια προετοιμασμένους.
Απαιτούνταν «αυξημένη μαθηματική ικανότητα» και «ιδιαίτερη προσοχή», με το τρίωρο «να επαρκεί οριακά» για να απαντήσουν σωστά ήταν οι αναφορές της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας που αποτυπώνουν τον βαθμό δυσκολίας των θεμάτων.
Απαιτητικό
Εξάλλου, αρκετά απαιτητικό λόγω του ειδικού λεξιλογίου του ήταν το αδίδακτο κείμενο από τον «Ευθύδημο» του Πλάτωνα στα Αρχαία Προσανατολισμού τα οποία είναι μάθημα αυξημένης βαρύτητας για την εισαγωγή στις σχολές των Ανθρωπιστικών Επιστημών.
Ενδεικτικό είναι ότι για πρώτη φορά εδόθη στους υποψηφίους επεξηγηματικό σχόλιο του περιεχομένου του κειμένου, το οποίο είχε και σπάνιες λέξεις που δεν εξηγήθηκαν, προκαλώντας την αντίδραση της Πανελλήνιας Ενωσης Φιλολόγων. Πέρυσι, στα Αρχαία Ελληνικά το 49,66% των υποψηφίων είχε γράψει κάτω από τη βάση.
Πέραν των επιδόσεων, ο ανταγωνισμός στο 1ο επιστημονικό πεδίο εντείνεται από τη μείωση των σχολών που μπορούν να διεκδικήσουν οι υποψήφιοι, αφού αφαιρέθηκαν συνολικά 33 τμήματα παιδαγωγικής εκπαίδευσης και προσχολικής αγωγής.
Εντυπωσιακή «βουτιά» στα Παιδαγωγικά
Η εφαρμογή, για πρώτη φορά φέτος, του νέου συστήματος εξετάσεων των 4+1 μαθημάτων δείχνει και τις αδυναμίες του. Είναι ενδεικτικό ότι στα Παιδαγωγικά τμήματα, είναι πολύ πιθανό υποψήφιοι, οι οποίοι στη συνέχεια θα έχουν ως επαγγελματική διέξοδο τον χώρο της εκπαίδευσης, να εισαχθούν με εξαιρετικά χαμηλές βαθμολογίες.
Οι βάσεις αναμένεται να κάνουν «βουτιά», η οποία θα είναι εντυπωσιακή στην περιφέρεια όπου θα αρκούν για την εισαγωγή μερικά χιλιάδες μόρια μόνο. Σημειώνεται ότι τα παιδαγωγικά τμήματα έχουν πλέον απομονωθεί στο 4ο επιστημονικό πεδίο, το οποίο παρουσιάζει εξαιρετικά χαμηλή ζήτηση, καθώς η πρόσβαση σε αυτό εξασφαλίζεται με την επιλογή πέμπτου μαθήματος, των Μαθηματικών γενικής παιδείας για τους υποψηφίους των Ανθρωπιστικών Σπουδών και της Ιστορίας γενικής παιδείας για τους υποψηφίους των άλλων προσανατολισμών.
imerisia
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου