Κινεζικός γίγαντας στον Πειραιά


- Η Cosco απορροφάει την China Shipping 

Νέα δεδομένα για την προοπτική της ελληνοκινεζικής οικονομικής συνεργασίας, ειδικά στη ναυτιλία και τη λιμενική βιομηχανία, διαμορφώνει η απόφαση του Πεκίνου να ενοποιήσει κάτω από την ομπρέλα της Cosco το σύνολο των ναυτιλιακών τoυ ομίλων. 




 Δημιουργείται έτσι ένας κινεζικός πολυεθνικός όμιλος με μεγέθη ευθέως ανάλογα με αυτά του μεγαλύτερου ναυτιλιακού ομίλου διεθνώς, της δανέζικης AP Moeller - Maersk. Αμφότεροι αυτοί οι κολοσσοί διεκδικούν την πλειοψηφία του ΟΛΠ ενώ χρησιμοποιούν ήδη τους προβλήτες του που διαχειρίζεται η ελληνική θυγατρική της κινεζικής εταιρείας, ΣΕΠ Α.Ε.

Η Cosco διεκδικεί παράλληλα και το Θριάσιο εμπορευματικό κέντρο στον σχετικό διαγωνισμό της ΓΑΙΑΟΣΕ ενώ η Maersk διεκδικεί και το πλειοψηφικό πακέτο του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Η Ελλάδα καθίσταται έτσι πεδίο σύγκρουσης συμφερόντων των δύο μεγαλύτερων εταιρειών του κλάδου παγκοσμίως, γεγονός που αποκαλύπτει τη γεωοικονομική της σημασία, επισημαίνουν διπλωματικοί κύκλοι.

Η κυοφορούμενη συγχώνευση της Cosco (China Ocean Shipping Group Company) με τη μέχρι τώρα ανταγωνίστριά της -αλλά επίσης κρατικών συμφερόντων- China Shipping Group Company δημιουργεί έναν ενιαίο όμιλο με μεταξύ άλλων εκτενείς συνέργειες στις ναυλώσεις, στη διαχείριση και λειτουργία του στόλου και κυρίως ευκολότερη πρόσβαση σε χρηματοδοτήσεις τόσο από κρατικούς τραπεζικούς ομίλους της Κίνας όσο και από ιδιωτικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και από τις κεφαλαιαγορές.

Επιπλέον, φιλοδοξεί να εγκαθιδρύσει καθεστώς διαφάνειας και βέλτιστων πρακτικών εταιρικής διακυβέρνησης σε ένα περιβάλλον που μέχρι τώρα έτυχε κριτικής για δαιδαλώδεις και αδιαφανείς διαδικασίες λήψης αποφάσεων, σχολιάζουν παράγοντες της αγοράς.

Εμπορευματοκιβώτια


Το νέο ενοποιημένο σχήμα θα έχει υπό τον έλεγχό του όχι μόνο τον δεύτερο μεγαλύτερο στόλο διεθνώς αλλά και έναν από τους 5 μεγαλύτερους στον επιμέρους κλάδο της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, σύμφωνα με την Clarksons Research Services και το «TOP 100» της Alphaliner.

Ειδικότερα, οι δύο εταιρείες αυτή τη στιγμή διαχειρίζονται 304 ιδιόκτητα και ναυλωμένα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και έχουν υπό παραγγελία άλλα 30. Ελέγχουν από κοινού το 8% της παγκόσμιας αγοράς εμπορευματοκιβωτίων με στόλο δυναμικότητας 1,566 εκατομμυρίων TEU.

Εάν συμπεριληφθούν και οι άλλοι τύποι πλοίων που διαχειρίζονται οι δύο υπό συγχώνευση κινεζικές εταιρείες, δηλαδή τα δεξαμενόπλοια και τα φορτηγά, τότε ο στόλος τους ξεπερνά μακράν τα 1.000 πλοία, αναφέρουν ναυλομεσιτικοί κύκλοι. Ομως το group ελέγχει και πολυάριθμα ναυπηγεία, εταιρείες κατασκευής εμπορευματοκιβωτίων και βέβαια τη διαχειρίστρια λιμανιών Cosco Pacific, γνωστή και από την παρουσία της στον Πειραιά.

Οι εξελίξεις αυτές έρχονται σε μια περίοδο κατά την οποία το Πεκίνο οικοδομεί τον νέο δρόμο του μεταξιού, δαπανώντας δισεκατομμύρια δολάρια σε υποδομές από την Ασία έως και την Κεντρική Ευρώπη όπου η Κίνα θέλει να προωθεί μέσω Πειραιά και του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου τις εκ της Ασίας προερχόμενες εξαγωγές.

Η ταχύτητα στη λήψη των αποφάσεων που αναμένεται να φέρει η ενοποίηση των κινεζικών ναυτιλιακών συμφερόντων μπορεί να αποδειχθεί πρόσθετο όφελος για την ελληνική οικονομία η οποία αναζητεί την αναβίωση της ναυπηγοεπισκευαστικής της βιομηχανίας αλλά και την ανάπτυξη του κλάδου των logistics.

Απέναντί της η Cosco θα έχει πάντως πάντοτε διεθνώς ως αντίπαλον δέος, και τώρα και στην Ελλάδα, τη δανέζικη Maersk. Εφόσον τελικά η Maersk επικρατήσει στον διαγωνισμό για τη Θεσσαλονίκη και η Cosco σε αυτόν του Πειραιά, όπως εκτιμούν όσοι παρακολουθούν τις σχετικές εξελίξεις από κοντά, τότε οι δύο αυτοί ναυτιλιακοί γίγαντες θα αναμετρούν τις δυνάμεις τους διαρκώς και επί ελληνικού εδάφους.

 kathimerini.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ζαμπέλα, το μαργαριτάρι των Τζουμέρκων!

ΑΡΤΑ: Βρέθηκε νεκρός ο Κώστας Μάης