Αντίο, «Mamma Mia»


«Αλέξης Ζορμπάς», «Το παιδί και το δελφίνι», «Το μαντολίνο του λοχαγού Κορέλι», «Lara Croft: Tomb Raider», «Mamma mia», «Απέραντο γαλάζιο»: έξι από τις λίγες δεκάδες διεθνείς κινηματογραφικές παραγωγές των οποίων ολόκληρη η πλοκή ή ένα μέρος της έχει γυριστεί στην Ελλάδα. 



Ή, από άλλη σκοπιά, έξι εναλλακτικές διαφημιστικές «καμπάνιες» που πρόβαλαν τα υπέροχα ελληνικά τοπία ανά την υφήλιο, προσελκύοντας εκατοντάδες χιλιάδες τουρίστες στην Κεφαλονιά, στη Σαντορίνη, στη Σκόπελο, στην Αμοργό, στην Κρήτη και στην Ύδρα αντίστοιχα. Αναμενόμενο.

Ο κινηματογράφος θεωρείται ένα από τα πιο ισχυρά και δημοφιλή μέσα προβολής μιας χώρας, αλλά και της ευρύτερης εικόνας της σε παγκόσμιο επίπεδο.

Παρ’ όλα αυτά, στις αρχές του καλοκαιριού έγινε γνωστό ότι η συνέχεια του «Mamma mia», που αναμένεται να βγει στις αίθουσες το 2018, δεν θα γυριστεί στο όμορφο νησί των Σποράδων, αλλά στην Κροατία!

Η είδηση προξένησε έκπληξη, απορία και αντιδράσεις, γιατί χάθηκε άλλη μία ευκαιρία να διαφημιστεί η Ελλάδα σε παγκόσμιο επίπεδο. Ο περιφερειάρχης Θεσσαλίας, όπου ανήκει διοικητικά η Σκόπελος, έσπευσε, με επιστολή στο Υπουργείο Τουρισμού, να επισημάνει τις ευθύνες της πολιτείας για την εξέλιξη αυτή, τις οποίες εντοπίζει στο γεγονός ότι «το Film Comission Office... δεν έχει λειτουργήσει ακόμα» και ότι «η χώρα μας δεν διαθέτει νόμο για φοροεκπτώσεις/φοροεπιστροφές στους αλλοδαπούς παραγωγούς», ενώ κάνει λόγο και για «ακόμα ένα χτύπημα στην ελληνική οικονομία και στον τουρισμό».

Το υπουργείο από την πλευρά του, με ανακοίνωση του γραφείου Τύπου, έσπευσε να απαντήσει ότι δεν υπήρξε επικοινωνία των παραγωγών της ταινίας με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου σχετικά με το ενδεχόμενο να γίνουν στην Ελλάδα τα γυρίσματα του σίκουελ.

Δεν διέψευσε ωστόσο το γεγονός ότι στην Κροατία δίνεται η δυνατότητα επιστροφής του 20% των εξόδων στην παραγωγή, εφόσον οι δαπάνες που γίνουν στη χώρα ξεπερνούν το 1 εκατομμύριο ευρώ. Αντίστοιχα, στην Ιταλία επιστρέφεται το 25% του κόστους, στην Ισπανία και στη Γαλλία το 20%.

«Είναι κρίμα που δεν θα γίνουν εδώ. Η Σκόπελος είναι το νησί του “Mamma mia”, περίπου έχει... θεμελιώσει δικαίωμα να έχει τα γυρίσματα», παραδέχεται η κ. Αθηνά Ντάκη, αντιδήμαρχος κοινωνικής μέριμνας, παιδείας, πολιτισμού, οικονομικών και τουρισμού του Δήμου Σκοπέλου. «Νομίζω ότι, επειδή η φύση του νησιού είναι μοναδική, θα είναι δύσκολο να βρουν αυτό το τοπίο αλλού».

Όπως και να έχει, οι φορείς του τουρισμού στην περιοχή Βις της Κροατίας έχουν κάθε λόγο να προσδοκούν οφέλη από την «επίσκεψη» της Μέριλ Στριπ, του Πιρς Μπρόσναν και της υπόλοιπης «παλιοπαρέας».

Δωρεάν διαφήμιση, θέσεις εργασίας

Σύμφωνα με έρευνα (του 2014) του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών, από μια μεγάλη ξένη παραγωγή, της τάξεως των 25 εκατομμυρίων ευρώ, εκτιμάται ότι το ΑΕΠ της Ελλάδας μπορεί να αυξηθεί κατά 39 εκατομμύρια.

Σε όρους απασχόλησης, μία και μόνο μεγάλη ξένη παραγωγή μπορεί να συντηρήσει κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων πάνω από 755 θέσεις εργασίας στο σύνολο της οικονομίας, εκ των οποίων 223 θέσεις αφορούν τους κλάδους που συμμετέχουν άμεσα στην παραγωγή, ενώ σε επίπεδο προσέλκυσης τουριστών θεωρείται βέβαιο ότι αναβαθμίζει το εθνικό brand name της χώρας που φιλοξενεί τα γυρίσματα.

Ο κινηματογράφος αποτελεί εργαλείο επικοινωνιακής στρατηγικής, καθώς η προβολή μιας περιοχής μέσα από μια ταινία είναι συνήθως πιο αποτελεσματική από τη διαφήμιση, λειτουργώντας ως εναλλακτικό μέσο προβολής.

«Από το καλοκαίρι του 2009, το πρώτο καλοκαίρι μετά την προβολή του “Mamma mia”, μέχρι και σήμερα παρατηρούμε μια κατακόρυφη άνοδο του τουρισμού. Η ταινία υπήρξε η καλύτερη και πιο επιτυχημένη προβολή του νησιού ανά την υφήλιο», επιβεβαιώνει τα στοιχεία η κυρία Ντάκη. «Μέχρι και φέτος, σχεδόν δέκα χρόνια μετά, συνεχίζουμε να έχουμε πάρα πολλούς γάμους από Έλληνες και κυρίως από ξένους.

Χθες πάντρεψα στον Αϊ-Γιάννη ένα ζευγάρι Πολωνών, αύριο θα τελέσω τον γάμο δύο Τσέχων και η συνάδελφος αντιδήμαρχος στον Αμάραντο, στα Τρία Δέντρα, θα παντρέψει δύο Λιβανέζους». Από τον Μάιο έως τον Οκτώβριο του 2016 τελέστηκαν στο νησί 124 γάμοι, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η κυρία Ντάκη, αριθμός που αναμένεται να αυξηθεί το φετινό καλοκαίρι.

Δεν είναι φυσικά η πρώτη φορά που μια περιοχή που φιλοξένησε έναν χολιγουντιανό έρωτα -ή πόλεμο- απογειώθηκε στο τουριστικό box office. Όπως έδειξε η έρευνα του ΙΟΒΕ, μετά την προβολή της ταινίας «Το μαντολίνο του λοχαγού Κορέλι» αυξήθηκε ο τουρισμός στην Κεφαλονιά κατά 14%, ενώ, αφότου όλος ο πλανήτης παρακολούθησε την Αντζελίνα Τζολί ως Λάρα Κροφτ στη Σαντορίνη, 12% περισσότεροι επισκέπτες κατέκλυσαν το νησί.  ■
  
Περιοδικό "Κ"
 MΑΡΙΑ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ
kathimerini.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ζαμπέλα, το μαργαριτάρι των Τζουμέρκων!

Στυγνός εκληματίας ο χθεσινός ληστής στην Άρτα, σύμφωνα με τον Αστυνομικό Διευθυντή κ. Γιώργο Ντοκομέ