Στο 88% η πρόοδος στα 120 χλμ. του αυτοκινητόδρομου Κορίνθου - Πατρών


- Λειτουργική παράδοση και διόδια στην Ολυμπία Οδό στο τέλος Μαρτίου

Αγώνα δρόμου μετ' εμποδίων δίνουν τα συνεργεία στις 20 εργοταξιακές ζώνες από την Αρχαία Κόρινθο ως την Πάτρα μόλις 110 ημέρες πριν από τη λειτουργική παράδοση του αυτοκινητόδρομου της Ολυμπίας Οδού στις 31 Μαρτίου 2017.
  
 
Με τη συνολική πρόοδο στο τέλος Νοεμβρίου να αγγίζει το 88% στα υπό κατασκευή 120 χλμ. του έργου, τέσσερις εκκρεμότητες μεταθέτουν, εκτός απροόπτου, το οριστικό τέλος των εργασιών στον Αύγουστο του 2017, ενώ ο κόμβος του Ρίου θα «πατήσει» και το φθινόπωρο της ίδιας χρονιάς.

Σήμερα, στο μεγαλύτερο μήκος του έργου είναι πια ορατός στους χρήστες του δρόμου και ο νέος κλάδος που κατασκευάζεται ή αναβαθμίζεται σχεδόν παράλληλα με αυτόν στον οποίο κινούνται προς το παρόν και τα δύο ρεύματα κυκλοφορίας. Τα προβλήματα που δεν έχουν μέχρι σήμερα επιλυθεί εντοπίζονται σε συνολικά 9 χλμ. του αυτοκινητόδρομου, στα οποία η κυκλοφορία θα ρυθμίζεται μετά τον Μάρτιο μέσω τοπικών παρακάμψεων ή στενώσεων.

Διόδια από το τέλος Μαρτίου

Μαζί με την παράδοση του αυτοκινητόδρομου σε λειτουργική κυκλοφορία, στο τέλος Μαρτίου θα μπουν σε λειτουργία και όλοι οι μετωπικοί σταθμοί διοδίων που προβλέπονται για τα συνολικά 201,5 χλμ. του έργου παραχώρησης. 
 
Με χρέωση 0,064 ευρώ/χλμ., το κόστος του ταξιδιού από Αθήνα ως Πάτρα, που σήμερα είναι 6,40 ευρώ, σχεδόν θα διπλασιαστεί, φτάνοντας τα 11,50 ευρώ ανά κατεύθυνση. Στο επίμαχο κομμάτι, από Κόρινθο έως Πάτρα, η μετακίνηση θα κοστίζει συνολικά 7,50 ευρώ ανά κατεύθυνση.

Στους τέσσερις υπάρχοντες μετωπικούς σταθμούς σε Ελευσίνα, Ισθμό, Κιάτο (πρώην Ζευγολατιό) και Ρίο -ο τελευταίος σταθμός θα μετακινηθεί- θα έλθει να προστεθεί ένας ακόμη στην περιοχή Ελαιώνας, ανάμεσα στις σήραγγες Πλατάνου και στο Αίγιο. 
 
Ο υπολογισμός της τιμής των διοδίων θα γίνεται βάσει της χιλιομετρικής απόστασης, με τα 18,3 χλμ. της παράκαμψης Πατρών να μην υπολογίζονται στη χρέωση, καθώς θεωρούνται αστικός αυτοκινητόδρομος.

Καθυστέρηση λόγω αρχαιοτήτων - απαλλοτριώσεων

Ένα από τα τέσσερα «αγκάθια» που πρέπει να αντιμετωπιστούν άμεσα, ώστε η Ολυμπία Οδός να παραδοθεί ολοκληρωμένη ως τον Αύγουστο του 2017, είναι οι αρχαιολογικές ανασκαφές στην περιοχή Καμάρι Κορινθίας, που εμποδίζουν την κατασκευή του ενός ρεύματος κυκλοφορίας, αυτού προς την Αθήνα. 
 
Επίσης, οι απαλλοτριώσεις, που έχουν ταλαιπωρήσει όλα τα έργα παραχώρησης, καθυστερούν και την πρόοδο σε ορισμένα κομμάτια της Ολυμπίας Οδού. Στις Καμάρες εντοπίζεται το σημαντικότερο πρόβλημα, σε ένα τμήμα 500 μ., όπου οι ιδιοκτήτες δύο οικημάτων αρνούνται να παραδώσουν τον χώρο.

Πρόκειται μάλιστα για ένα από τα συνολικά οκτώ «προβληματικά» σημεία διεπαφής με τον σιδηρόδρομο, τα οποία προκάλεσαν εμπλοκές και καθυστερήσεις ετών. Με τη συμφωνία επανεκκίνησης του έργου παραχώρησης το 2013 είχε προβλεφθεί ότι τα ζητήματα θα επιλύονταν εντός εξαμήνου, τελικά διευθετήθηκαν μόλις εφέτος. 
 
Η κοινοπραξία «Άπιον Κλέος», που κατασκευάζει την Ολυμπία Οδό, ανέλαβε να προχωρήσει τις τεχνικές εργασίες σε τρία σημεία, σε Περιγιάλι - Άσσο, Καθαρονέρι και Καμάρες. Ο καλός συντονισμός με τις εργολαβίες της ΕΡΓΟΣΕ στα υπόλοιπα πέντε σημεία θα κρίνει και την τήρηση των ασφυκτικών χρονοδιαγραμμάτων.

Η εκκρεμότητα που θα διατηρηθεί μέχρι τουλάχιστον το φθινόπωρο του 2017 έχει την ονομασία «υπερ-κόμβος του Ρίου». Ένα ιδιαιτέρως πολύπλοκο τεχνικό έργο, που θα εξυπηρετεί οκτώ διαφορετικές κατευθύνεις, εκ των οποίων οι δύο κλάδοι από και προς Αθήνα θα δοθούν στην κυκλοφορία τον Μάρτιο, οι υπόλοιπες όμως θα ολοκληρωθούν αργότερα. 
 
Στην τελική του μορφή ο κόμβος θα περιλαμβάνει τρεις άνω διαβάσεις, έξι κάτω διαβάσεις, δύο γεφυρώσεις του ποταμού Σέλεμνου και πολλαπλές ράμπες εισόδου -  εξόδου. Στο τελευταίο τμήμα του έργου, σε εκκρεμότητα θα μείνει και ο κόμβος Αραχωβίτικων, που πάει για τον Αύγουστο.

Σύμφωνα με τους υπεύθυνους της κατασκευής, οι παραπάνω εξαιρέσεις θεωρούνται περιορισμένες και δεν θα προκαλέσουν εμπλοκή στη λειτουργική ολοκλήρωση, για την οποία το τέλος Μαρτίου είναι δεσμευτικό. Σε άλλη περίπτωση, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα ζητήσει την επιστροφή του συνόλου της επιδότησης που έχει ληφθεί για το έργο.

Πρώτο βήμα για την ανακούφιση των οδηγών, που ταλαιπωρούνται εδώ και οκτώ χρόνια λόγω της παράλληλης «δράσης» στο 85% της κατασκευής όπου οι εργασίες εκτελούνται ενώ υπάρχει και κυκλοφορία οχημάτων, είναι η παράδοση του τμήματος Κιάτο - Ξυλόκαστρο, μήκους 14 χλμ., ως το τέλος Ιανουαρίου. Το αμέσως επόμενο διάστημα θα παραδοθεί και ο κόμβος του Κιάτου.

«Σύμπλεγμα» 380 μεγάλων κατασκευών

Η συνολική πρόοδος κατασκευής στο τμήμα Κόρινθος - Πάτρα στο τέλος Νοεμβρίου 2016 αγγίζει το 88%. Αυτό που εντυπωσιάζει σχετικά με την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου της Κορίνθου - Πατρών είναι τα 380 μεγάλα τεχνικά έργα (σήραγγες, γέφυρες, άνω και κάτω διαβάσεις). Πέρα από το ότι αποτελούν θεαματικές κατασκευές, θα συμβάλουν στην ασφαλή και ταχεία μεταφορά. Σημαντικά είναι όμως και τα πάνω από 400 έργα αντιστήριξης, καθώς και η πυκνότητα των κόμβων.

Οι πλέον θεαματικές από τις 12 σήραγγες του δρόμου, συνολικού μήκους 16 χλμ., είναι οι τέσσερις που συναποτελούν το σύμπλεγμα σηράγγων στην περιοχή της Παναγοπούλας, μεταξύ Αιγίου και Ρίου. Εκεί κατασκευάζεται η μεγαλύτερη σήραγγα του αυτοκινητόδρομου, μήκους 4 χιλιομέτρων, η οποία είναι η τρίτη μεγαλύτερη στη χώρα. Το συνολικό μήκος ανέρχεται σε 8,2 χλμ. με δύο λωρίδες κυκλοφορίας, πέντε πάρκινγκ ανά κατεύθυνση και 10 συνδετήριες σήραγγες (πέντε πεζών και πέντε οχημάτων).

Το σύμπλεγμα των σηράγγων της Παναγοπούλας είναι μια κατασκευαστική επιτυχία καθώς λόγω της ιδιαίτερης γεωμορφολογίας της περιοχής χρειάστηκαν ειδικές μελέτες για την κατασκευή τους. Μια ακόμη ιδιαιτερότητα της περιοχής αυτής είναι ότι παράλληλα, πολύ κοντά και κάτω από τις σήραγγες του αυτοκινητοδρόμου, κατασκευάζονται και οι σήραγγες του σιδηρόδρομου, κάνοντας το έργο τεχνικά ακόμη πιο δύσκολο.
 
 tovima.gr
 
 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ζαμπέλα, το μαργαριτάρι των Τζουμέρκων!

ΑΡΤΑ: Βρέθηκε νεκρός ο Κώστας Μάης