Η πρωτοπόρος Opel «ρίχνει φως στο μέλλον»


Εξελίσσει σύστημα προσαρμοζόμενου φωτισμού τρίτης γενιάς όπου οι κινήσεις των ματιών ελέγχουν την κατεύθυνση και ένταση της δέσμης προβολέων. 

Ο σωστός φωτισμός αποτελεί για το σύνολο των αυτοκινητοβιομηχανιών έναν από τους βασικούς παράγοντες παθητικής ασφάλειας. Οι τεχνολογικές εξελίξεις στον τομέα αυτό είναι ραγδαίες την τελευταία διετία με κορυφαία την υιοθέτηση της τεχνολογία LED τόσο στον περιφερειακό όσο και στον βασικό φωτισμό του αυτοκινήτου. 



Μια αυτοκινητοβιομηχανία που πρώτη απ’ όλες «επένδυσε» στην εξέλιξη της δέσμης προβολέων ήταν αναμφισβήτητα η Opel που μας έδωσε το πολυβραβευμένο σύστημα bi-xenon AFL. Δεν έμεινε όμως σε αυτή την καινοτομία. Μηχανικοί της Opel ασχολούνται το τελευταίο διάστημα με την εξέλιξη ενός μελλοντικού συστήματος φωτισμού για το αυτοκίνητο.

Πρόκειται για μία τρίτη γενιά συστήματος προσαρμοζόμενου φωτισμού, που θα λανσαριστεί σε συνέχεια του συστήματος bi-xenon AFL και του LED matrix light που σύντομα θα μπει στη μαζική παραγωγή.

Σύμφωνα με τον κ. Ingolf Schneider, Διευθυντής Τεχνολογίας Φωτισμού της Opel: «Εδώ και δύο χρόνια περίπου ασχολούμαστε επισταμένα με αυτή τη φιλοσοφία ελέγχου κατεύθυνσης και έντασης φωτισμού μέσω παρακολούθησης ματιού του οδηγού. Όσο περισσότερο κατανοούμε τα οφέλη αυτής της τεχνολογίας, τόσο πιο εντατικά προχωράμε το κοινό μας project με το Τεχνικό Πανεπιστημίο του Darmstadt».

Στόχος του προγράμματος εξέλιξης είναι η δημιουργία ενός απλού συστήματος κατάλληλου για χρήση σε όχημα παραγωγής. Σε αντίθεση με ισχυρά συστήματα του είδους που απαιτούν πέντε έως 10 κάμερες, αρχικά χρησιμοποιήθηκε μία απλή διαδικτυακή κάμερα (webcam).

Εστιασμένη στο κεφάλι του οδηγού, ‘σάρωνε’ προεξέχοντα σημεία, όπως η μύτη και τα μάτια, για την ανίχνευση κίνησης και επομένως του πεδίου ορατότητας του οδηγού. Στη συνέχεια, το σύστημα μετέφραζε τις εισερχόμενες πληροφορίες σε εντολές δεδομένων για ηλεκτρονικά ελεγχόμενους ενεργοποιητές, που ευθυγράμμιζαν άμεσα τους προβολείς του οχήματος.

Αν και αυτή η τεχνική πετύχαινε αρκετά καλό έλεγχο προβολέων μέσω παρακολούθησης ματιού, ο υπολογισμός δεδομένων εξακολουθούσε να είναι χρονοβόρος και ο ρυθμός καταγραφής της διαδικτυακής κάμερας (webcam) υπερβολικά αργός για τις υψηλές απαιτήσεις των συνθηκών οδικής κυκλοφορίας. Η βελτιστοποίηση των παραμέτρων λειτουργίας της κάμερας και η προσαρμογή του αλγορίθμου παρακολούθησης ματιού έφεραν την επανάσταση.

Η κάμερα εφοδιάζεται τώρα με περιφερειακούς αισθητήρες υπερύθρων και κεντρικές φωτοδιόδους μέσω των οποίων μπορεί να ‘σαρώνει’ την κίνηση των ματιών του οδηγού πάνω από 50 φορές το δευτερόλεπτο στο ημίφως και στο σκοτάδι.

Με πολύ ταχύτερη επεξεργασία και μετάδοση δεδομένων, οι ενεργοποιητές των προβολέων αντιδρούν άμεσα, εκτελώντας οριζόντιες και κάθετες ρυθμίσεις. Μόνο ένα πρόβλημα παρέμενε άλυτο. Στην πράξη, τα μάτια του οδηγού απόλυτα φυσικά και ασυναίσθητα εστιάζουν από το ένα σημείο στο άλλο.

Επομένως, εάν οι προβολείς ήταν ελεύθεροι να ακολουθούν με ακρίβεια αυτή την κίνηση, η δέσμη θα κινούνταν σπασμωδικά – κάτι εξουθενωτικό για τον οδηγό και τους άλλους χρήστες των δρόμων.

«Για να ξεπεράσουμε αυτό το πρόβλημα, δημιουργήσαμε έναν προηγμένο αλγόριθμο καθυστέρησης που διασφαλίζει ομαλή κίνηση της δέσμης,» δήλωσε οκ. Schneider. «Ένα ακόμα σημαντικό πλεονέκτημα είναι ότι ο ανιχνευτής κίνησης ματιού δεν χρειάζεται να σεταριστεί ατομικά για ένα συγκεκριμένο οδηγό. Το σύστημα λειτουργεί τέλεια με οποιονδήποτε βρίσκεται πίσω από το τιμόνι, ανεξαρτήτως διαστάσεων.»

Ακόμα και αν ο οδηγός στιγμιαία αφαιρεθεί χάνοντας επαφή με το δρόμο, παρέχεται πάντα φωτισμός στην κατεύθυνση του ταξιδιού. Και αυτό επειδή η μεσαία σκάλα είναι προγραμματισμένη να διασφαλίζει έναν ελάχιστο βαθμό κατάλληλου φωτισμού.

 skai.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ζαμπέλα, το μαργαριτάρι των Τζουμέρκων!

Στυγνός εκληματίας ο χθεσινός ληστής στην Άρτα, σύμφωνα με τον Αστυνομικό Διευθυντή κ. Γιώργο Ντοκομέ