Η επέλαση των βανδάλων στην παραλία - κόσμημα


ΕΙΚΟΝΕΣ ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΨΗΣ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 

Τα τελευταία κρούσματα βανδαλισμών από ασυνείδητους και οι πρώτες φθορές του χρόνου φέρνουν στο προσκήνιο την ανάγκη προστασίας και συντήρησης της εντυπωσιακής Νέας Παραλίας της Θεσσαλονίκης. 



Τα πρόσφατα περιστατικά ευαισθητοποίησαν την κοινή γνώμη και τον κόσμο που από την πρώτη στιγμή αγκάλιασε, προστάτευσε και σεβάστηκε το στολίδι της Θεσσαλονίκης, το έργο που της έδωσε ευρωπαϊκό αέρα και διεθνή προβολή.

Η διοίκηση του Γ. Μπουτάρη ετοιμάζει ήδη ένα πλέγμα παρεμβάσεων προστασίας, φύλαξης και συντήρησης του παραλιακού μετώπου, με στόχο να περιορίσει το φαινόμενο και να διατηρήσει το υψηλής αισθητικής περιβάλλον του, που απολαμβάνουν κάτοικοι και επισκέπτες της πόλης.

Από το 2008, όταν παραδόθηκε το πρώτο τμήμα της, ως και σήμερα, έναν χρόνο μετά την ολοκλήρωση του συνόλου της μεγάλης ανάπλασης (παραδόθηκε τον Δεκέμβριο του 2013), δεν έχει προβλεφθεί κάποια δαπάνη για τη φύλαξη και τη συντήρηση του έργου, το οποίο εκτείνεται σε μήκος 3,5 χιλιομέτρων, από τον Λευκό Πύργο ως το Μέγαρο Μουσικής.

Η επέλαση των βανδάλων στην παραλία - κόσμημα

Οι όποιες παρεμβάσεις συντήρησης στο πλακόστρωτο και στα 13 θεματικά πάρκα γίνονταν αποσπασματικά από τον Δήμο Θεσσαλονίκης και ήταν μικρής κλίμακας, αφού αφορούσαν μόνο αποκατάσταση φθαρμένων ή κλαπέντων υλικών, φυτεύσεις και καθαρισμούς, ενώ η ειδική υπηρεσία που συστάθηκε για τη συντήρηση των μεγάλων έργων (παραλία, δημαρχείο, αλάνα Τούμπας), παραμένει μέχρι τώρα ανενεργή.

Νύχτα οι ζημιές

Η απουσία φύλαξης, την ίδια ώρα, έδινε τη δυνατότητα σε μεμονωμένους βανδάλους να δρουν ανενόχλητοι, κυρίως τις νυχτερινές ώρες, προκαλώντας φθορές σε μια υποδομή που η συντριπτική πλειοψηφία των κατοίκων και των επισκεπτών της πόλης προστάτευσε ως κόρη οφθαλμού.

 Το κατεστραμμένο γλυπτό «Τρεις Κύκλοι» του Γ. Ζογγολόπουλου.
Το κατεστραμμένο γλυπτό «Τρεις Κύκλοι» του Γ. Ζογγολόπουλου.

Συνθήματα γραμμένα με σπρέι σε τοίχους, παγκάκια και μαρμάρινα βάθρα, ακόμη και πάνω στον Λευκό Πύργο, καταστροφές σε ξύλινες περιφράξεις και εξοπλισμό, κλοπές φωτιστικών και άλλου εξοπλισμού, αμαυρώνουν την εικόνα της μεγαλύτερης αστικής παρέμβασης ανοιχτού χώρου που έγινε στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, η οποία βραβεύτηκε το 2014 με το βασικό βραβείο της Διεθνούς Ενωσης Αρχιτεκτόνων.

Τον περασμένο μήνα, ο αρχιτέκτονας Πρόδρομος Νικηφορίδης, που μαζί με τον συνεργάτη του Μπερνάρ Κουόμο εκπόνησε τη μελέτη της ανάπλασης, απέστειλε υπόμνημα στη διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης στο οποίο καταγράφονται φωτογραφικά συγκεκριμένες «παραφωνίες» και ζητείται η παρέμβαση των δημοτικών υπηρεσιών.

    Στον κήπο των Ρόδων λείπει τμήμα της περίφραξης
Στον κήπο των Ρόδων λείπει τμήμα της περίφραξης

Στο κείμενο του κ. Νικηφορίδη, που είναι και πρόεδρος του συλλόγου «Φίλοι της Νέας Παραλίας», περιλαμβάνονται σημεία με σκουπίδια, δέντρα και φυτά που έχουν ξεραθεί και χρειάζονται αντικατάσταση, σιντριβάνια εκτός λειτουργίας, σκουριασμένοι κάδοι απορριμμάτων, κακή κατάσταση δεξαμενών νερού, κλεμμένα φωτιστικά κ.ά.

Την περασμένη εβδομάδα συνέβη το σοβαρότερο ίσως κρούσμα βανδαλισμού, αυτό με στόχο το γλυπτό «Τρεις Κύκλοι» του Γιώργου Ζογγολόπουλου.

Οι άγνωστοι δράστες ξήλωσαν τον μεγαλύτερο από τους χαλύβδινους κύκλους του έργου και τον πέταξαν στο πλακόστρωτο, από όπου τον περιμάζεψε ο μελετητής για φύλαξη και αποκατάσταση, με τη συνεργασία του Ιδρύματος Ζογγολόπουλου.

Ενας από τους πολλούς σκουριασμένους κάδους.
Ενας από τους πολλούς σκουριασμένους κάδους.
 
Κριτική

Το γεγονός αυτό αναζωπύρωσε τις αντιδράσεις και απασχόλησε το δημοτικό συμβούλιο της περασμένης εβδομάδας, όπου ασκήθηκε κριτική από τις παρατάξεις της μείζονος αντιπολίτευσης, με τον επικεφαλής της, Στ. Καλαφάτη, να προτείνει πεζές περιπολίες από δημοτικούς υπαλλήλους σε βάρδιες των δύο ατόμων.

Απαντώντας ο Γ. Μπουτάρης επισήμανε πως σε κανένα από τα έργα που έγιναν στη Θεσσαλονίκη δεν έχει προβλεφθεί δαπάνη συντήρησης και προανήγγειλε τη δημιουργία υπηρεσιακού μηχανισμού σε αυτή την κατεύθυνση.

Μιλώντας στο «Εθνος», ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Τεχνικών Εργων, Περιβάλλοντος και Καθαριότητας, Θ. Παπάς, καταλογίζει σε κάποιους δόσεις λαϊκισμού και υπερβολής, ενώ αποκαλύπτει τις προθέσεις της διοίκησης για την καταπολέμηση του υπαρκτού φαινομένου.
«Δίνεται η εικόνα από κάποιους ότι η παραλία της Θεσσαλονίκης είναι βρωμερή, εγκαταλελειμμένη, κατεστραμμένη, σαν να τη χτύπησε τσουνάμι.

Υπάρχουν συγκεκριμένα σοβαρά προβλήματα που θα αντιμετωπιστούν με τις κατάλληλες παρεμβάσεις, αλλά η εικόνα δεν είναι αυτή. Καθημερινά περπατούν στην παραλία και την απολαμβάνουν χιλιάδες πολίτες», λέει ο κ. Παπάς, ο οποίος αποδίδει την ελλιπή συντήρηση και στο δομικό πρόβλημα κουλτούρας που αντιμετωπίζουν οι δημοτικές υπηρεσίες στην Ελλάδα.

Φύλαξη, συντήρηση και... αντιγκράφιτι

Οι πρωτοβουλίες της διοίκησης θα κινηθούν σε τρία επίπεδα:
  • Σε πρώτη φάση θα διαμορφωθεί μια εργολαβία για τον έλεγχο, τη συντήρηση και κάθε είδους επισκευή του έργου.
  • Παράλληλα, δρομολογείται το έργο «αντιγκράφιτι». Θα γίνει ο καθαρισμός των συνθημάτων και στη συνέχεια οι επιφάνειες θα βαφτούν με ειδικό υλικό που θα αποτρέπει το γράψιμο νέων. Στο υλικό αυτό δεν «πιάνει» το χρώμα του σπρέι, ή αν αυτό γίνει καθαρίζεται εύκολα.
  • Για τη φύλαξη του παραλιακού μετώπου προκρίνεται προς το παρόν ένας υποτυπώδης έλεγχος από υπαλλήλους της καθαριότητας που θα κινούνται με τρίκυκλα οχήματα και τους φάρους αναμμένους, ενώ στο δημαρχιακό μέγαρο υπάρχουν σκέψεις και για άλλες μορφές φύλαξης.
Ο πρώην αντιδήμαρχος Αστικού Σχεδιασμού, Α. Κουράκης, είχε προτείνει δημόσια την ανάθεση του έργου σε εταιρεία φύλαξης (security), οι υπάλληλοι της οποίας θα περιπολούν σε 24ωρη βάση με ποδήλατα ή ηλεκτροκίνητα αμαξίδια.
«Ακτινογραφία»
 
Στο παλιό τμήμα τα περισσότερα προβλήματα

Η ανάπλαση της νέας παραλίας Θεσσαλονίκης σχεδιάστηκε με κεντρική ιδέα τη δημιουργία ενός συνεχόμενου γραμμικού χώρου περιπάτου δίπλα στη θάλασσα, με παράλληλες επιλογές ψυχαγωγίας, παιχνιδιού, χαλάρωσης, εκπαίδευσης και πολιτισμού, στο σημείο όπου συναντιέται η πόλη με το υγρό στοιχείο.

Ο σχεδιασμός είναι ενιαίος, αλλά το έργο υλοποιήθηκε και παραδόθηκε σε δύο φάσεις, με διαφορά πέντε ετών μεταξύ τους. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα σημάδια φυσικής φθοράς να είναι περισσότερο ορατά στο «παλιό» τμήμα, από το Μέγαρο Μουσικής ως τους Ναυταθλητικούς Ομίλους, που παραδόθηκε το 2008 και περιλαμβάνει τα πρώτα 5 από τα συνολικά 13 θεματικά πάρκα (Κήποι Μουσικής, Νερού, Μνήμης, Ρόδων και Ηχου).

Σημάδια διάβρωσης και απουσίας συντήρησης παρατηρεί κανείς στον καταρράκτη, στις δεξαμενές νερού, στο γρασίδι και στην υπόλοιπη βλάστηση. Στο ίδιο τμήμα βρίσκεται και το κτίριο του αντλιοστασίου, οι τοίχοι του οποίου έχουν μετατραπεί σε «καμβά» για γκράφιτι και συνθήματα.

Τα 8 θεματικά πάρκα του νέου τμήματος (Κήποι Γλυπτών, Μεσογείου, Οδυσσέα Φωκά, Εποχών, Αμμου, Απογευματινού Ηλιου, Μεγάλου Αλεξάνδρου) που παραδόθηκαν τον Δεκέμβριο του 2013 παρουσιάζουν καλύτερη εικόνα, αλλά δεν απουσιάζουν κι εδώ τα κρούσματα φθορών και βανδαλισμών. Σ΄ αυτό το τμήμα βρίσκεται μεταξύ άλλων το «ακρωτηριασμένο» εδώ και λίγες μέρες γλυπτό του Ζογγολόπουλου.

Το βάθρο του αγάλματος του Μεγάλου Αλεξάνδρου αποτελεί διαχρονικά σημείο «καλλιτεχνικής έκφρασης» με χρήση σπρέι, ενώ και το σημείο με τις εμβληματικές «Ομπρέλες» του Ζογγολόπουλου, δεν έχει μείνει στο απυρόβλητο. Χαρακτηριστικό είναι το ότι τα πρώτα συνθήματα λέρωσαν τις μαρμάρινες επιφάνειες της περιοχής, την ίδια τη μέρα των εγκαινίων της παραλίας.

ΒΑΣΙΛΗΣ ΙΓΝΑΤΙΑΔΗΣ
 ethnos.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ζαμπέλα, το μαργαριτάρι των Τζουμέρκων!

ΑΡΤΑ: Βρέθηκε νεκρός ο Κώστας Μάης