Τι έπεται της εκλογικής μάχης


Πλέον μετράμε αντίστροφα και στις 7 το πρωί αύριο ανοίγουν οι κάλπες για την ανάδειξη των μελών του ελληνικού Κοινοβουλίου. Η ψηφοφορία θα διαρκέσει έως τις 7 το απόγευμα.
 
Ολα έτοιμα διαβεβαιώνει το υπουργείο Εσωτερικών για την διεξαγωγή των βουλευτικών εκλογών της Κυριακής. 




Η γενική πρόβα των εκλογών έγινε χθες παρουσία του υπηρεσιακού υπουργού Εσωτερικών Μιχάλη Θεοχαρίδη, που διαβεβαίωσε την ομαλή και άψογη διεξαγωγή της ψηφοφορίας, καθώς και την έγκαιρη και ασφαλή μετάδοση των αποτελεσμάτων.

Αύριο καλούνται στις κάλπες 9.808.760 ψηφοφόροι, προκειμένου να εκλέξουν τη νέα κυβέρνηση. Από την ψηφοφορία καλύπτονται οι 288 έδρες μεταξύ των 56 εκλογικών περιφερειών της χώρας, ενώ οι υπόλοιπες 12 έδρες καλύπτονται από βουλευτές Επικρατείας

Αμέσως μετά το κλείσιμο της κάλπης θα ξεκινήσει η διαλογή των ψηφοδελτίων. Οι δικαστικοί αντιπρόσωποι μέσω του ειδικού συστήματος SRT, αλλά και με τον παραδοσιακό τρόπο θα ξεκινήσουν τη μετάδοση των αποτελεσμάτων από τα κατά τόπους εκλογικά τμήματα προς το στρατηγείο των εκλογών στο υπουργείο Εσωτερικών, όπου θα γίνεται η καταχώρησή τους στο σύστημα της εταιρίας Singular.

Οι περιφέρειες θα συλλέγουν τα αποτελέσματα από τους δήμους και θα τα στέλνουν στο υπουργείο. Διαφορές θα υπάρχουν στην ταχύτητα της ενημέρωσης των δεδομένων της Επικράτειας, η οποία από τα πέντε λεπτά που ήταν στις προηγούμενες εκλογές, φέτος θα επιτυγχάνεται σε ένα λεπτό, και στα στοιχεία σταυροδοσίας, που ενώ μέχρι τώρα τα συγκεντρωτικά στοιχεία περιορίζονταν για τον νομό Αττικής, σε αυτές τις εκλογές θα παρέχεται η δυνατότητα έως το πρωί της Δευτέρας να υπάρχουν και για τις υπόλοιπες περιφέρειες.

Οι 240 υπάλληλοι της εταιρίας Singular Logic είναι επιφορτισμένοι με την επεξεργασία των στοιχείων και την εξαγωγή των αποτελεσμάτων, έτσι όπως έρχονται από τις περιφέρειες.

Η πρώτη ασφαλής εκτίμηση θα γίνει μετά τις 21:30, εφόσον έχει συλλεχθεί αντιπροσωπευτικό δείγμα με τη μέθοδο SRT. 4.815 δικαστικοί αντιπρόσωποι θα στείλουν τα αποτελέσματα με γραπτό μήνυμα μέσα από τα εκλογικά κέντρα.

Συνολικά θα ανοίξουν 19.733 εκλογικά τμήματα, εκ των οποίων τα 574 είναι εκλογικά τμήματα ετεροδημοτών.

Σημειώνεται ότι ως ετεροδημότες, στον τόπο διαμονής τους θα ψηφίσουν μόνον όσοι είχαν υποβάλει τη σχετική αίτηση έως τις 31 Οκτωβρίου 2014 (και εφόσον στον τόπο διαμονής τους έχει συσταθεί τμήμα ετεροδημοτών).

Από την άλλη, όσοι έχουν υποβάλει αίτηση ετεροδημότη δεν επιτρέπεται να ψηφίσουν στον δήμο, στους βασικούς εκλογικούς καταλόγους του οποίου είναι εγγεγραμμένοι.

Η επόμενη ημέρα

Την επόμενη ημέρα αναλόγως αν έχει προκύψει αυτοδυναμία, τα κόμματα έχουν μπροστά τους συνταγματικά βήματα.

Η Βουλή συνέρχεται μέσα σε 15 ημέρες μετά τις εκλογές, το κρίσιμο αυτό δεκαπενθήμερο λαμβάνει χώρα ο διορισμός της κυβέρνησης, οπότε πρακτικά είναι αδύνατο να έχει ληφθεί ψήφος εμπιστοσύνης, εξ ου και απαιτεί το Σύνταγμα να τεκμαίρεται μια τέτοια δυνατότητα.

Η Διερευνητική εντολή είναι άτυπη και μπορεί να δοθεί και τηλεφωνικά

Σε περίπτωση που δεν υπάρχει κόμμα στην βουλή το οποίο τεκμαίρεται ότι έχει την πλειοψηφία των Βουλευτών, το Σύνταγμα προβλέπει την λεγόμενη μειοψηφική διαδικασία σχηματισμού κυβέρνησης.

Η διαδικασία αυτή έχει 3 στάδια στο τέλος των οποίων σχηματίζεται σε κάθε περίπτωση αντίστοιχη κυβέρνηση με τον συντονισμό του Προέδρου της Δημοκρατίας ως ρυθμιστή του πολιτεύματος.

Το πρώτο στάδιο είναι η διαδικασία των διερευνητικών εντολών όπου ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας καλεί τον αρχηγό ή αυτόν που θα υποδείξει η κοινοβουλευτική ομάδα, του πρώτου κόμματος ή του συνασπισμού κομμάτων, και του παρέχει την εντολή να διακριβωθεί η δυνατότητα σχηματισμού Κυβέρνησης που να απολαμβάνει την εμπιστοσύνη της Βουλής.

Το τριήμερο των διερευνητικών

Αν δεν τελεσφορήσει η διερευνητική εντολή στον αρχηγό του πρώτου κόμματος, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας αναθέτει την ίδια εντολή στον αρχηγό του δεύτερου κόμματος που διαθέτει την σχετική πλειοψηφία, και αν πάλι δεν τελεσφορήσει, καταφεύγει στον αρχηγό του τρίτου κόμματος.

Αν δύο ή περισσότερα κόμματα ισοψηφούν στην πρώτη, δεύτερη ή τρίτη θέση τότε η εντολή δίνεται και στα δύο αυτά κόμματα, προηγείται όμως το νεώτερο κόμμα και συνολικά δίδονται μέχρι σε 4 εντολές.

Οι αρχηγοί των κομμάτων που αναφέρουμε έχουν στην διάθεση τους μέχρι τρείς ημέρες στο τέλος των οποίων μπορούν είτε να επιστρέψουν την εντολή, είτε να προτείνουν κυβέρνηση με τους ίδιους ή και να υποδείξουν κάποιο άλλο, τρίτο πρόσωπο, για πρωθυπουργό.

Συναφώς δεν είναι απίθανο στο στάδιο των διερευνητικών εντολών να προκύψει κυβέρνηση με πρωθυπουργό όχι αρχηγό κόμματος, αλλά κάποιον τρίτο εξωκοινοβουλευτικό, άλλωστε το Σύνταγμα ορίζει ότι Πρωθυπουργός μπορεί να οριστεί και μη Βουλευτής.

Αν κανένα κόμμα δεν διαθέτει 151 έδρες, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας υποχρεούται να διορίσει πρωθυπουργό ακόμη και τρίτο πρόσωπο.

Εφόσον όμως δεν τελεσφορήσουν όλες οι διερευνητικές εντολές τότε οδηγούμαστε στο 2 στάδιο της διαδικασίας ορισμού κυβέρνησης, αυτό της δημιουργίας Οικουμενικής Κυβέρνησης η οποία θα οδηγήσει την Χώρα σε εκλογές. Για τον σκοπό αυτό, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας συγκαλεί το συμβούλιο των πολιτικών αρχηγών και επιδιώκει τον σχηματισμό κυβέρνησης απ΄όλα τα κόμματα.

Δεν υπάρχει κάποιο περιοριστικό χρονικό πλαίσιο μέσα στο οποίο ο Πρόεδρος υποχρεούται να καταλήξει σε συνεννόηση, μάλιστα ως ο φέρων την συνταγματική αυτή πρωτοβουλία, μπορεί να διαλέξει να συναντήσει τους αρχηγούς όλους μαζί ή κατά μόνας, ή και να αποκλείσει κάποιον αρχηγό από τις συναντήσεις αυτές.

Με την δημιουργία της Οικουμενικής Κυβέρνησης, και την ορκωμοσία του Πρωθυπουργού της, η Βουλή συνεδριάζει και δίνει την ψήφο εμπιστοσύνης με σκοπό η νέα Οικουμενική κυβέρνηση να προετοιμάσει εν ευθέτω χρόνο τις νέες εκλογές.

Αν πάλι δεν τελεσφορήσει η δημιουργία Οικουμενικής Κυβέρνησης με την συμμετοχή όλων ή των περισσότερων κομμάτων, τότε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας έχει την δυνατότητα να ορίσει υπηρεσιακή κυβέρνηση.

Σε αυτήν την περίπτωση με διάταγμα του διαλύεται η Βουλή που ήταν να συνεδριάσει σε 15 μέρες, και προκηρύσσονται νέες εκλογές. Με το ίδιο διάταγμα διορίζει υπηρεσιακό πρωθυπουργό κάποιον από τους προέδρους των 3 ανωτάτων δικαστηρίων που αυτός προκρίνει, με σκοπό την ετοιμασία της χώρας για εκλογές και την διακυβέρνηση της μέχρι τότε από μη πολιτικό πρόσωπο.

Όπως γίνεται αντιληπτό μέσα από το τρίτο αυτό και τελευταίο στάδιο σχηματισμού κυβέρνησης, το Σύνταγμα δίνει μια λύση ανάγκης με τον διορισμό υπηρεσιακού πρωθυπουργού που δεν χρειάζεται να λάβει ψήφο εμπιστοσύνης και καταφεύγουμε εκ νέου στην λαϊκή ετυμηγορία μέχρις ώστε να προκύψει λειτουργική Βουλή που θα ψηφίσει βιώσιμη κυβέρνηση.

Η ψήφος ανοχής

Στην περίπτωση που ναι μεν τελεσφορήσει μια διερευνητική εντολή αλλά δεν υπάρχει δε η απαιτούμενη πλειοψηφία των 151 Βουλευτών, το Σύνταγμα στο άρθρο 84 προβλέπει την λεγόμενη ψήφο ανοχής.

Την ψήφο εμπιστοσύνης που οφείλει να λάβει η Κυβέρνηση μετά τον διορισμό της, η Βουλή μπορεί να την δώσει με την απόλυτη πλειοψηφία των παρόντων βουλευτών, η οποία όμως δεν επιτρέπεται να είναι κατώτερη από  120 Βουλευτές σε σύνολο 239 παρόντων.

Συνεπώς εφόσον ένα κόμμα θέλει να στηρίξει την κυβέρνηση αλλά δεν επιθυμεί να δώσει ψήφο εμπιστοσύνης, δύναται να απέχει από την ψηφοφορία ώστε αυτή να λάβει την πλειοψηφία των παρόντων.

Με αυτόν τον τρόπο δύναται να προκύψει κυβέρνηση που θα φέρει την εμπιστοσύνη της Βουλής χωρίς την απαραίτητη ύπαρξη 151 Βουλευτών να την στηρίζουν, με την σύμπραξη όμως και των λοιπών κομμάτων που θα απέχουν.

Μετά τις εκλογές, οι προθεσμίες για την ανάδειξη από τη νέα Βουλή του Προέδρου της Δημοκρατίας είναι διαφορετικές. Για την 1η ψηφοφορία δεν υπάρχει πρόβλεψη, ενώ για τη 2η το Σύνταγμα ορίζει «εντός πενθημέρου».

Πενθήμερο προβλέπεται μόνο για την 3η ψηφοφορία.  Ετσι, αν δεν εκλεγεί Πρόεδρος συναινετικά στην 1η ή τη 2η ψηφοφορία, το πρώτο κόμμα θα μπορεί να εκλέξει από μόνο του τον υποψήφιό του ήδη από τις 14 Φεβρουαρίου.

sofokleousin
 madata.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ζαμπέλα, το μαργαριτάρι των Τζουμέρκων!

ΑΡΤΑ: Βρέθηκε νεκρός ο Κώστας Μάης