Αθήνα - Θεσ/νίκη σε 3 ώρες και 30 λεπτά


-Τα εκπληκτικά νούμερα της Σιδηροδρομικής Σήραγγας Όθρυος 
-Κατά μία ώρα λιγοστεύει το ταξίδι Αθήνα-Θεσσαλονίκη 

Τα σιδηροδρομικά έργα στο τμήμα Τιθορέα-Δομοκός ολοκληρώνουν 25 χρόνων προσπάθειες για τον εκσυγχρονισμό του σιδηρόδρομου στην Ελλάδα. Με επενδύσεις που ξεπερνούν τα 2,5δις ευρώ το 2017 υπάρχει η φιλοδοξία το τρένο, ηλεκτροκίνητο πλέον, να ξεκινά από την Αθήνα και να καταλήγει στη Θεσσαλονίκη σε 3 ώρες και 30 λεπτά.



Εχθές, έγινε ένα πρώτο –μεγάλο- βήμα προς αυτή την κατεύθυνση. Η ολοκλήρωση της παλιάς εργολαβίας που αφορούσε τη διάνοιξη της Σήραγγας Όθρυος είναι μία χειροπιαστή πραγματικότητα. Το έργο ολοκληρώθηκε όσον αφορά αυτή τη φάση.

Με την ολοκλήρωση και παράδοση και της Σήραγγας Όθρυος, την σκυτάλη παίρνει οριστικά η εργολαβία-σκούπα από την Τιθορέα μέχρι το Δομοκό μήκους 106 χιλιομέτρων. Αυτή η εργολαβία ξεκίνησε πριν από 1 έτος και πλέον απομένουν περίπου 24 μήνες μέχρι να ολοκληρωθούν πλήρως τα έργα και να αποδοθεί στην κυκλοφορία.

ΤΑ ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΑ ΝΟΥΜΕΡΑ ΤΗΣ ΣΗΡΑΓΓΑΣ ΟΘΡΥΟΣ


Τα νούμερα ζαλίζουν. 6,4 χιλιόμετρα +600 μέτρα cut&cover δημιουργούν 7 χιλιόμετρα διπλής σήραγγας στο Όρος Όθρυς που ξεκινά από την περιοχή της Μακρακώμης και καταλήγει στην αποξηραμένη λίμνη Ξυνιάδα.

Επίσημα είναι η δεύτερα μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στην Ελλάδα, πίσω από τη Σήραγγα Καλλιδρόμου που έχει μήκος 9,2χλμ. Η περίοδος κατασκευής της διήρκησε περίπου 8 χρόνια καθώς υπήρξε και ένα πάγωμα κατά τη διάρκεια της κρίσης. Το αρχικό κόστος ήταν 324εκ.ευρώ, με την έκπτωση 35,31% από τον ανάδοχο (ΑΚΤΩΡ) έπεσε στα 209,7εκ.ευρώ, όμως τελικά το νούμερο έκλεισε στα 206,9εκ.ευρώ, δηλαδή 2,8εκ.ευρώ λιγότερα από την έκπτωση που δόθηκε.

Η «κωδική» της ονομασία είναι ΣΣ6 και κατασκευάστηκε περίπου σε βάθος 300 μέτρων μέσα στο Όρος Όθρυς, με προσωπικό που έφτασε μέχρι και 800 άτομα. Η διάνοιξη της έγινε με παραδοσιακά μέσα και όχι με Μετροπόντικα καθώς το υπέδαφος ήταν ιδιαίτερα δύσκολο.

Μέσα στη σήραγγα ανά 4-5 μέτρα υπάρχει και μία ανθρωποθυρίδα ενώ ανά 500 μέτρα υπάρχουν συνδετήριες σήραγγες. Η ταχύτητα που θα μπορεί να αναπτύσσει το τρένο θα φτάνει τα 160χλμ/ώρα. Το έργο έχει κατασκευαστεί με πολύ αυστηρές προδιαγραφές και μάλιστα με ράγες σταθερής επιδομής (slab track), τεχνολογία που βελτιώνει περαιτέρω την κίνηση των τρένων και ελαχιστοποιεί το κόστος συντήρησης.

Λίγα μέτρα πάνω από τη σήραγγα περνά η παλιά μονή σιδηροδρομική γραμμή που με το τέλος των εργασιών αναμένεται να μετατραπεί σε «τουριστική». Στο βόρειο άκρο (προς την Ξυνιάδα) η Σήραγγα Όθρυος «συναντά» τον αυτοκινητόδρομο Ε65 που περνά πάνω της σε διαγώνια διάταξη.

Το έργο ολοκληρώθηκε στην ώρα του καθώς η συμβατική προθεσμία ολοκλήρωσης ήταν μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2014.

ΑΛΛΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ
Το έργο της ΟΘΡΥΟΣ, περιλαμβάνει:


-την κατασκευή δίδυμης Σήραγγας (ΣΣ6) με υπόγεια διάνοιξη, μήκους 6,4 χλμ, με πρόβλεψη ηλεκτροκινούμενης σιδηροδρομικής γραμμής επί σταθερής επιδομής (slab track) ανά κλάδο σήραγγας και την κατασκευή συνδετήριων σηράγγων ανά 500μ κατά μήκος της σήραγγας για λόγους ασφαλείας. Θα πρέπει να αναφερθεί ότι η συγκεκριμένη σήραγγα αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες σιδηροδρομικές σήραγγες των Βαλκανίων.

-την κατασκευή πέντε (5) σιδηροδρομικών γεφυρών συνολικού μήκους 1.796 μ, οι οποίες έχουν κατασκευαστεί για διπλή σκυροστρωμένη σιδηροδρομική γραμμή με ηλεκτροκίνηση. Κατασκευάστηκαν με τα πλέον σύγχρονα συστήματα σεισμικής απόκρισης τεχνικών έργων.

-την κατασκευή τεχνικού Σήραγγας (ΣΣ5) με υπόγεια διάνοιξη συνολικού μήκους 432,50μ. Πρόκειται για σιδηροδρομική σήραγγα διπλής σιδηροδρομικής γραμμής με ηλεκτροκίνηση.

-την κατασκευή διδύμου cut & cover μετά την έξοδο της σήραγγας (ΣΣ6) μήκους εκάστου κλάδου 630μ.

-την κατασκευή έργων οδοποιίας για τις ανάγκες εξυπηρέτησης των παρόδιων αγροτικών εκτάσεων και την αποκατάσταση της οδικής κυκλοφορίας του Επαρχιακού Δικτύου.

-καθώς και την κατασκευή υδραυλικών έργων αποστράγγισης της νέας σιδηροδρομικής γραμμής, την κατασκευή επιχωμάτων-ορυγμάτων στο ανοιχτό έργο και εργασίες προς ικανοποίηση των υφισταμένων περιβαλλοντικών όρων του έργου.

Το έργο έχει κατασκευαστεί με τις αυστηρότερες προδιαγραφές, ώστε να πληροί τους όρους διαλειτουργικότητας των σύγχρονων ευρωπαϊκών σιδηροδρομικών δικτύων και με δυνατότητα να αναπτύσσονται με ασφάλεια ταχύτητες συρμών έως και 160 km/h.

Με την παράδοση του σε σιδηροδρομική κυκλοφορία ο χρόνος διαδρομής Αθήνας – Θεσσαλονίκης θα συντομεύει κατά μία (1) ώρα, ενώ θα πολλαπλασιαστεί η μεταφορική ικανότητα του σιδηροδρομικού άξονα.
 
Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ζαμπέλα, το μαργαριτάρι των Τζουμέρκων!

Στυγνός εκληματίας ο χθεσινός ληστής στην Άρτα, σύμφωνα με τον Αστυνομικό Διευθυντή κ. Γιώργο Ντοκομέ