Σύγχρονη «Φόνισσα» με ηπειρώτικα μοιρολόγια

Η μέτζο σοπράνο, Ειρήνη Τσιρακίδου, που ερμήνευσε σπαρακτικά, με εσωτερικότητα και δύναμη, τον «τεραστίων διαστάσεων» ρόλο της Φόνισσας με την Παιδική Χορωδία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής

Η ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΠΡΕΜΙΕΡΑ ΤΗΣ ΟΠΕΡΑΣ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ 

 Oρθιοι, συγκινημένοι, οι θεατές φώναζαν «μπράβο» και χειροκροτούσαν, την Τετάρτη το βράδυ, στην κατάμεστη Αίθουσα Α. Τριάντη του Μεγάρου Μουσικής. 


Η παγκόσμια πρεμιέρα της «Φόνισσας» ολοκληρώθηκε με τρόπο αντάξιο των προσδοκιών που είχε δημιουργήσει, δίνοντας την αίσθηση ότι θα αποτελέσει κλασικό έργο της σύγχρονης ελληνικής δημιουργίας στα χρόνια που έρχονται.

Μια βραδιά - σταθμός για την Εθνική Λυρική Σκηνή, της οποίας ο καλλιτεχνικός διευθυντής, Μύρων Μιχαηλίδης, τρία χρόνια πριν ανέθεσε στον Γιώργο Κουμεντάκη να συνθέσει την όπερα «Η φόνισσα», πάνω στο ομώνυμο αριστούργημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (επόμενες παραστάσεις απόψε, την Κυριακή και την Τετάρτη).

Ο συνθέτης Γιώργος Κουμεντάκης πήγε ένα βήμα πιο πέρα το προσωπικό του ιδίωμα και συνέθεσε μια σύγχρονη όπερα με αναφορές και επιρροές από την ελληνική μουσική παράδοση («χωνεμένες» αριστοτεχνικά και έξοχα «παντρεμένες» με τον κλασικό ήχο), επιχειρώντας μια «καταγραφή» του ψυχικού τοπίου της Φόνισσας, υπηρετώντας απόλυτα το πνεύμα του παπαδιαμαντικού λόγου.



Ο λιμπρετίστας Γιάννης Σβώλος συμπύκνωσε την ιστορία της «Φόνισσας» στα ουσιώδη, κρατώντας ατόφιο τον λόγο του Παπαδιαμάντη και διανθίζοντάς τον με παραδοσιακά μοιρολόγια από την Ηπειρο και την Κρήτη.

Ο μαέστρος, Βασίλης Χριστόπουλος, ανέδειξε τη σύνθεση του Κουμεντάκη προβάλλοντας κάθε πτυχή της μουσικής του, ενώ έφερε εις πέρας το τιτάνιο έργο του συντονισμού της Ορχήστρας με τα τέσσερα Χορωδιακά Σύνολα, τα μουσικά όργανα επί σκηνής και τους σολίστες.

Η σκηνοθεσία του Αλέξανδρου Ευκλείδη άφησε τον πρώτο ρόλο στη μουσική και καθοδηγήθηκε από τις «αόρατες υποδείξεις» του παπαδιαμαντικού λόγου.

Το σκηνικό και τα κοστούμια (σε συνεργασία με την Ιωάννα Τσάμη) του Πέτρου Τουλούδη συνέθεσαν έναν σκοτεινό, υπόγειο, ενοχικό και γήινο κόσμο, όπου τα «πάθια» της Φραγκογιαννούς συνομίλησαν με τη φύση της Σκιάθου. Οι φωτισμοί του Βινίτσιο Κέλι δημιούργησαν συγκλονιστικές ατμόσφαιρες, φέρνοντας τους εφιάλτες της «Φόνισσας» σε πρώτο πλάνο.



Τον «τεραστίων διαστάσεων» ρόλο της Φόνισσας ερμήνευσε σπαρακτικά, με εσωτερικότητα και δύναμη, η μέτζο σοπράνο Ειρήνη Τσιρακίδου, ενώ την πλαισίωσαν μονωδοί της Λυρικής.

Τα τέσσερα χορωδιακά σύνολα σημείωσαν εξαιρετική επίδοση: η ανδρική και η γυναικεία Χορωδία της ΕΛΣ, υπό τη διεύθυνση του Αγαθάγγελου Γεωργακάτου, η Παιδική Χορωδία της ΕΛΣ, υπό τη διεύθυνση της Μάτας Κατσούλη, αλλά και το πολυφωνικό σύνολο δημιούργησαν το «εφιαλτικό -ηχητικό- σύμπαν» της Φραγκογιαννούς.

Η Ορχήστρα της Λυρικής ερμήνευσε με πάθος και μεγάλη δύναμη τη μουσική του Γιώργου Κουμεντάκη.

Επόμενες παραστάσεις στις 21, 23 και 26 Νοεμβρίου.

ΑΝΤ. ΚΑΡ.
 ethnos.gr

 

 Ενθουσιασμός και συγκίνηση στην «Φόνισσα»

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ζαμπέλα, το μαργαριτάρι των Τζουμέρκων!

ΑΡΤΑ: Βρέθηκε νεκρός ο Κώστας Μάης