ΚΩΣΤΑΣ ΓΑΒΡΑΣ: Οι Ελληνες θα συνεχίσουν...


«Θα τα βγάλουμε πέρα ακόμη μια φορά», δήλωσε καταχειροκροτούμενος ο Κώστας Γαβράς στην προβολή του φιλμ «Le Capital». Τη λιτή τελετή έναρξης του 53ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου ακολούθησε η αλληγορία «Holy motors»


Λιτή και με έμφαση στο σινεμά και στους δημιουργούς του ήταν η τελετή έναρξης του 53ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, στον κινηματογράφο Ολύμπιον, που συνοδεύτηκε από τους τυπικούς χαιρετισμούς (από τον καλλιτεχνικό διευθυντή του φεστιβάλ Δημήτρη Εϊπίδη, τον πρόεδρο του φεστιβάλ και δήμαρχο της συμπρωτεύουσας Γιάννη Μπουτάρη και, διά γραπτού μηνύματος, τον αναπληρωτή υπουργό Πολιτισμού Κώστα Τζαβάρα), καθώς και τους τζαζ και σουίνγκ ρυθμούς του συγκροτήματος «Milky Lady & The Cookies» και τα χορευτικά της ομάδας lindy hop «Jitterbugs».

Οσο λιτή, όμως, ήταν η τελετή των χαιρετισμών, άλλο τόσο σύνθετη ήταν η ταινία που ακολούθησε. «Holy Motors» του παιδιού-θαύματος του γαλλικού σινεμά Λεό Καράξ. Μια υπερβατική, συχνά γκροτέσκο, αλλά δονούμενων εικόνων αλληγορία για τον κύκλο της ζωής, με τον πρωταγωνιστή Ντενί Λαβάν να πλαισιώνεται από τους Εύα Μέντες, Κάιλι Μινόγκ, Εντίτ Σκομπ και Μισέλ Πικολί, σε απρόβλεπτες εμφανίσεις.

Ασυνήθιστη επιλογή για ταινία έναρξης, που μπορεί να δίχασε το κοινό, πυροδότησε, όμως, πλήθος συζητήσεων. Μια πιο προφανής επιλογή για εγκαίνια θα ήταν η αιχμηρή πολιτικο-οικονομική σάτιρα «Capital», του Κώστα Γαβρά, ο οποίος ήταν παρών στη Θεσσαλονίκη το Σάββατο για να την παρουσιάσει.

Τα φιλμ «Holy motors» του Λεό Καράξ  και «Le Capital» του Κώστα Γαβρά προβλήθηκαν στο Φεστιβάλ
Τα φιλμ «Holy motors» του Λεό Καράξ και «Le Capital» του Κώστα Γαβρά προβλήθηκαν στο Φεστιβάλ
 
Το ερώτημα
 

«Οπως όλοι οι πόλεμοι, έτσι κι αυτός θα τελειώσει. Το ερώτημα είναι γιατί δεν τελειώνει πριν καν αρχίσει, χωρίς να έχουμε θύματα. Οσον αφορά την Ελλάδα, έχουμε περάσει τόσα χρόνια, τόσες καταστροφές, τόσες κακές στιγμές και ξαναβγήκαμε πάντα Ελληνες και συνεχίζουμε. 

Περάσαμε Κατοχή, εμφύλιο πόλεμο. Δεν ξέρω πόσο θα βαστάξει όλο αυτό, ξέρω πως πολλοί άνθρωποι υποφέρουν, αλλά είμαι σίγουρος θα τα βγάλουμε πέρα για ακόμη μια φορά».

Με αυτά τα λόγια σχολίασε ο Ελληνογάλλος δημιουργός τον «ακήρυχτο οικονομικό πόλεμο» που βρίσκεται σε εξέλιξη στην Ευρώπη, θύμα του οποίου είναι και η Ελλάδα, προλογίζοντας το φιλμ. Οπως τόνισε, σκοπός του ήταν να ενοχλήσει και να προβληματίσει το κοινό, ενώ το θέμα του ήταν σχετικό με το χρήμα και τη θέση που έχει στην κοινωνία.

Οι Ελληνες θα συνεχίσουν...

Λίγες ώρες πριν από την προβολή του «Capital», ο κ. Γαβράς είχε παραστεί ως πρόεδρος της Γαλλικής Ταινιοθήκης στη συνέντευξη Τύπου για τα εγκαίνια της Ταινιοθήκης Θεσσαλονίκης, όπου τη χαρακτήρισε «ζωντανό μουσείο, που βρίσκεται σε συνεχή εξέλιξη».

«Μια Ταινιοθήκη είναι απαραίτητη όχι μόνο για τον κινηματογράφο, αλλά και για το κοινό. Ο ρόλος της είναι να διασώσει τα φιλμ, ήδη από την αρχή της ζωής του κινηματογράφου», ανέφερε ο κ. Γαβράς για την Ταινιοθήκη, που αποτελούσε όνειρο ζωής για τον καλλιτεχνικό διευθυντή του ΦΚΘ κ. Εϊπίδη κι ένα «έργο ζωής για την πόλη», όπως είπε ο ίδιος, «το οποίο ελπίζω να παραμείνει στην αιωνιότητα και να προσφέρει κινηματογραφική παιδεία, ψυχαγωγία και πολιτισμό».

Η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης στεγάζεται στο Μουσείο Κινηματογράφου και περιλαμβάνει 700 τίτλους ταινιών. Εκτός από τις προβολές, θα διοργανώνει διαλέξεις και ανοιχτές συζητήσεις. Η αρχή έγινε χθες με το αφιέρωμα «Η κινηματογραφική ζωή της ζωγραφικής», αλλά και την έκθεση φωτογραφίας «Stop-carre στο ευρωπαϊκό σινεμά».
 
«Η ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΡΙΝΟΚΕΡΟΥ»
 

Εμπνευσμένος από το ΦΚΘ, ο κουρδικής καταγωγής Ιρανός σκηνοθέτης Μπαχμάν Γκομπαντί, στήνει με την ομάδα του ένα διεθνές φεστιβάλ κινηματογράφου, το οποίο ευελπιστεί ότι σε δύο χρόνια θα είναι πραγματικότητα, στην πόλη Αρμπίλ, στο Βόρειο Κουρδιστάν. 

Ο βοηθός σκηνοθέτη του Αμπάς Κιαροστάμι, στον οποίο πραγματοποιεί αφιέρωμα το Φεστιβάλ Κινηματογράφου, παρουσιάζει στη Θεσσαλονίκη και την πρώτη του ταινία «Η εποχή του ρινόκερου» με τη Μόνικα Μπελούτσι, για την οποία είπε πως ήθελε από καιρό να δουλέψει μαζί της γιατί είναι πολύ καλή ηθοποιός και επιπλέον μοιάζει με Ιρανή.

«Το σύστημα στο Ιράν με ανάγκασε να φύγω, αλλά η κατάσταση αλλάζει. Το 70% των πολιτών είναι νέοι, που έχουν ξυπνήσει, ψάχνουν έναν άλλο δρόμο, θα κάνουν κάτι», είπε ο Γκομπαντί.
  • «Η ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΧΡΟΝΙΑ ΜΟΥ»
  • Για τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ, Δημήτρη Εϊπίδη, αυτή είναι η καλύτερη χρονιά του, όπως είπε στην τελετή έναρξης, παρά τις αντιξοότητες, καθώς φέρνει στην πόλη 150 ταινίες από 48 χώρες και 4 αφιερώματα, από τα οποία ξεχωρίζει αυτό στον πρόσφατα χαμένο Θόδωρο Αγγελόπουλο.
Ρ. ΕΚΣΙΕΛ - Μ. ΡΙΤΖΑΛΕΟΥ
 ethnos.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Ζαμπέλα, το μαργαριτάρι των Τζουμέρκων!

Στυγνός εκληματίας ο χθεσινός ληστής στην Άρτα, σύμφωνα με τον Αστυνομικό Διευθυντή κ. Γιώργο Ντοκομέ